• Roxana Bodea , Marina Popescu

UPDATE 12 martie 2019:

Theresa May a obținut luni noapte asigurări suplimentare de la UE că Marea Britanie nu va fi forțată să aibă pe termen nedefinit granița deschisă între Irlanda de Nord și Republica Irlanda, importanta prevedere „backstop” din acordul de ieșire.

Au fost semnate două documente de ambele părți azi noapte în Strasbourg.

Unul obligatoriu din punct de vedere legal, care garantează că „backstop-ul” este doar temporar, și o declarație comună care menționează că se vor găsi soluții alternative pentru granița disputată până în decembrie 2020.

Guvernul va pregăti și o altă declarație unilaterală care să sublinieze că Marea Britanie poate renunța la noile prevedere privind „backstop-ul” dacă discuțiile și negocierile cu UE pe această temă eșuează.

Jean-Claude Junker, Președintele Comisiei Europene, a subliniat că nu va mai exista o a treia șansă de renegociere a acordului de ieșire din UE.

Asigurările obținute pe ultima sută de metri de către Premierul May ar putea face diferența la votul de azi din Parlamentul britanic, având în vedere că acestă a decis în ianuarie că acordul trebuie renegociat cu Bruxelles și resupus la vot. Însă nu vom ști decât la votul de azi dacă acestea sunt suficiente și dacă declarația lui Jean-Claude Junker, că e ultima șansă la un Brexit cu acord agreat, este credibilă în ochii parlamentarilor.

Pentru ce se întâmplă dacă acordul renegociat nu trece de Parlament azi, vedeți mai jos.


UPDATE 11 martie 2019:

Începe o săptămână importantă pentru deznodământul Brexit, cu (posibile) multiple voturi în Parlament.

Marțieste posibil ca Parlamentul britanic să voteze pentru a doua oară pe propunerea Theresei May de ieșire din UE:

  • La începutul zilei de luni o parte din membrii partidului Conservator au avertizat că așa cum stau lucrurile acum planul lui May ar fi respins din nou și există posibilitatea ca votul să nu mai aibă loc marți. Iar ei s-ar putea întoarce împotriva premierului dacă aceasta nu are și un alt plan B cu suținere majoritară în partid, în cazul în care cel negociat cu Bruxelles nu va trece. Totuși, purtătorul de cuvânt al premierului a infirmat posibilitatea amânării votului de marți.
  • Este încă neclar în ce măsură e vorba de un acord de ieșire renegociat cu UE, dar cele mai recente știri spun că nu s-a făcut progres în acest sens.
  • Și poziția lui May ca premier poate fi în pericol dacă acordul nu primește OK-ul Parlamentului. Aceasta ar putea pierde controlul asupra negocierilor viitoare dacă Parlmentul va fi în favoarea extinderii termenului limită. Iar Premierul ar putea fi forțat să demisioneze, nu neaparat în urma unei vot de neîncredere care nu se mai poate întâmpla până în decembrie, ci de exemplu, prin demisia restului guvernului. Practic May nu ar mai avea legitimitate și susținere în propriul partid.
  • Mai multe rapoarte subliniază complexitatea și dificultatea întregului proces de exit al Marii Britanii:
    • Un raport al Constitution Unit, un centru de cercetare independent și nepartizan al University College din Londra, remarcă câtă presiune s-a pus pe sistemele, politic și constituțional, ale țării. Pentru că Brexit este un subiect contestat, acesta a dus la divizare în cadrul partidelor și la un risc ridicat de alienare a cetățenilor care au votat în 2016 pentru ieșirea din UE și dorința majorității parlamentare care s-a opus.
    • Un alt raport al Comitetului parlamentar care analizează aspecte curente ale legislației și activițăților europene, lansat azi, subliniază divergențele intra-guvern care au apărut pe timpul negocierilor de exit. În plus, evaluează și efectele pe care le poate avea continuarea domniei legilor europene fără ca Marea Britanie să fie prezentă la deciziile respective. Raportul detaliază și necesitatea ca rezultatele negocierilor Guvernului britanic cu Bruxelles să fie puse în scris și ca draftul legii de ieșire din UE și implementarea ei să fie publicat cu cel puțin 48 de ore înainte de un nou vot în Parlament. Lucru care încă nu s-a întamplat. Mai multe detalii despre rezultatele raportului, mai jos.

⇒ Dacă acordul de ieșire negociat de May nu trece de Parlament, miercuri se poate vota pe opțiunea părăsirii UE fără niciun acord.

⇒ Dacă Parlamentul respinge varianta unui exit fără acord, atunci joi, s-ar putea vota pe opțiunea de a prelungi data de ieșire dincolo de 29 martie 2019.

Principalele rezultate ale raportului Comitetului parlamentar britanic:

Diviziunile din cadrul guvernului

Raportul concluzionează, bazat pe probele examinate până acum, că felul în care Guvernul a administrat procesul de negociere pe planul nivel intern a creat diviziuni între Departamente, care la rândul lor au dus la subminarea poziției Guvernului în cadrul negocierilor. Această stare de fapt a limitat abilitatea Guvernului de a atinge obiective fundamentale în cadrul negocierilor.

Aplicarea legislației UE în continuare

Raportul relevă măsura în care Regatul Unit va continua să fie supus legislației UE dacă Acordul de Retragere propus va intra în vigoare. Comitetul subliniază posibilitatea ca instanțele britanice să trebuiască să ia în calcul neaplicarea legislației naționale adoptate de Parlament, dacă aceasta intră în conflict cu Acordul însuși sau cu legislația UE care este valabilă în Regatul Unit conform prevederilor Acordului.

Comitetul nu vede cum această realitate poate fi compatibilă cu angajamentele repetate făcute de Primul Ministru și de ceilalți Miniștri, conform cărora Regatul Unit și-ar controla propriile legi pe viitor. Raportul ridică întrebarea dacă termenii Acordului de Retragere propus ar submina chiar prevederile Actului privind Retragerea din Uniunea Europeană – adoptat de Parlament în 2018 – inclusiv cele care au revocat Actul privind Comunitățile Europene din 1972.

Implicațiile Protocolului „backstop” pentru Irlanda de Nord

Forma actuală a Acordului de Retragere ar ceda Uniunii Europene abilitatea de a crea anumite legi care să continue să se aplice în Regatul Unit în timpul perioadei de tranziție, sau post-tranziție, dacă protocolul „backstop” intră în vigoare. În același timp, Regatul Unit nu ar avea, oficial, un cuvânt de spus în privința acestor legi. „Backstop”-ul înseamnă că legislația UE s-ar aplica într-o serie de domenii, diferențiind Irlanda de Nord față de restul Regatului Unit.

Comitetul este preocupat de faptul că „backstop”-ul s-ar putea menține pe o perioadă nedeterminată dar și de faptul că o decizie privind anularea acestuia ar putea să țină de jurisdicția Curții Europene de Justiție.

Publicarea unor documente cheie ale Guvernului

Înaintea unui al doilea vot „autentic”, care este așteptat până pe 12 martie, Comitetul îi solicită Guvernului să publice rezultatele negocierilor de la Bruxelles conduse de Procurorul General, precum și textul propunerii de Acord de Retragere și al Legii privind Implementarea acesteia, cu nu mai puțin de 48 de ore înaintea începerii dezbaterii.

Extinderea Articolului 50 și următoarele alegeri pentru Parlamentul European

Raportul observă speculațiile privind posibila prelungire a procesului Articolului 50. Comitetul solicită Guvernului să clarifice ce schimbări la Acordul de Retragere ar fi necesare, din punctul său de vedere, dacă s-ar adopta o astfel de prelungire.

De asemenea, Comitetul îndeamnă Guvernul să-și clarifice poziția privind participarea Regatului Unit la alegerile pentru Parlamentul European din may 2019, explicând dacă eventualele obligații legale de a organiza alegeri ar putea fi modificate, pentru a evita situația în care Regatul Unit ar trebui să organizeze un scrutin în timpul unei prelungiri scurte a Articolului 50.

 


Cele mai noi știri despre Brexit din Regat dau ca posibil scenariul în care guvernul va cere o extensie a Articolului 50 sub presiunea timpului, dar și a neliniștilor politice. În realitatea, incertitudinea legată de ce se va întâmpla în următoarele săptămâni domină discuțiile pe acestă temă.

Așa se vede și în a 9-a variantă a schemei realizată de Jon Worth, specialist britanic în comunicare politică pe teme legate de UE, care include și posibilitatea unui nou referendum pentru a cere părerea cetățenilor:

UPDATE 27 februarie 2019: în mai puțin de 48 de ore, specialistul britanic a ajuns la a 12-a versiune a diagramei și avansează niște pronosticuri pentru deznodământul Brexit pe baza declarațiilor de ieri ale premierului May și a dezbaterilor care au loc în Parlament pe amendamente.

Ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni

Misiunea Theresei May de a renegocia acordul de ieșire din UE, în privința graniței dintre Irlanda de Nord și Republica Irlanda, nu pare să fi făcut progrese în ultimele trei săptămâni. Însă în politica internă a Marii Britanii s-au întâmplat lucruri notabile.

Într-o mișcare ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 38 de ani, 12 membri ai Parlamentului (9 laburiști și 3 conservatori) și-au dat demisia și au format un grup independent, nemulțumiți de partidele lor fie pe tema Brexit-ului sau altele. Astfel, liderul laburist Jeremy Corbyn, susține varianta unui nou referendum pe tema Brexit pentru a stopa plecările (cu șanse reduse să întrunească numărul necesar de voturi pentru de a trece în Parlament), iar câțiva conservatori s-ar putea coaliza împotriva lui May ca să prevină ieșirea din UE fără niciun acord. Aceștia cred că extinderea datei de ieșire din UE e o soluție mai bună decât să nu existe niciun acord aprobat până pe 29 martie. Pe de altă parte, deși varianta niciunui acord ar fi cel mai negru scenariu în viziunea multora, o parte semnificativă din Partidul Conservator îl preferă.


Citește totul despre Brexit și punctele cheie ale acordului de ieșire din UE negociat de Theresa May.


În plus, în ultimele săptămâni mai multe companii au avertizat de pericolele ieșirii din UE fără niciun acord, iar unele chiar au anunțat închiderea fabricilor din Regat. Cu atât mai mult cu cât acordurile comerciale individuale cu diferite țări întârzie să fie finalizate.

În acest timp, liderii UE nu par în continuare dispuși să renegocieze înțelegerea, iar negociatorul-șef al UE crede că există un pericol mare ca Brexit să se întâmple accidental, adică negocierile și deciziile să nu fie luate până la termenul stabilit.

 

Ce spun cele mai noi știri despre Brexit

Deși pe 23 februarie se vorbea de un nou vot în Parlament pe 27 februarie, ce depindea de abilitatea Theresei May de a livra garanțiile cerute la votul anterior, o zi mai târziu, premierul a anunțat că acesta va avea loc până pe 12 martie.

Totuși există posibilitatea ca pe 27 februarie să aibă loc un vot în Parlament pe câteva posibile amendamente, dar nu unul semnificativ pe propunerea (renegociată sau nu între timp) de ieșire din UE a Theresei May.

Astfel, un amendament cu susținere în mai multe partide ar putea fi supus la vot. Dacă ar fi adoptat, May ar fi forțată ca până pe 13 martie să ceară prelungirea datei finale de ieșire pentru a nu rămâne fără nicio înțelegere cu UE. Asta dacă nu reușește să obțină ok-ul final pe o posibilă nouă înțelegere cu UE la votul de pe 12 martie.

Diferența de o zi între votul cerut de May în Parlament și deadline-ul impus de amendament, îi face pe unii să creadă că premierul se pregătește pentru orice eventualitate. Chiar dacă nu dorește prelungirea datei de ieșire, aceasta ar putea fi forțată dacă amendamentul trece.

Mai mult, ambele date sunt înainte de următorul summit al liderilor țărilor din UE care ar dori probabil să aprobe o posibilă înțelegere revizuită cu Marea Britanie numai după ce aceasta are toate aprobările interne britanice, dar și europene. Asta pentru a evita o nouă situație ca la începutul lui ianuarie când Parlamentul britanic nu a ratificat înțelegerea deja existentă între guvernul May și liderii UE.


Abonează-te acum la newsletter-ul lunar OpenPolitics.ro! Explicăm subiecte importante și de actualitate!


De cealaltă parte, liderii UE nu sunt înclinați să accepte o prelungire pe termen scurt, de 3 luni a deadline-ului, ci una mai lungă de 21 de luni până în 2021. În acest caz lucrurile se complică parțial din cauza alegerilor pentru Parlamentul European din mai la care Marea Britanie ar participa în continuare, dar ar face redundantă problema graniței de pe insula Irlanda și din punct de vedere al bugetului UE ar simplifica lucrurile.

Al treilea partid după procentul voturilor adunate la ultimele alegeri legislative, liberal democrații, au anunțat că vor propune și ei un amendament pentru un nou referendum pe tema Brexit și caută sprijinul grupului nou de independenți pentru a se asigura că organizarea lui devine obligatorie.

La anteriorul vot din Parlament, de la finalul lunii ianuarie, care a fost consultativ, s-a votat împotriva ieșirii din UE fără acord și pentru un mandat nou de renegociere a înțelegerii cu UE de către premierul May.